02191079805

مشاوره مهاجرتی

آموزش پزشکی در ایتالیا (دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی)

آنچه در این مقاله میخوانیم

کشور ایتالیا از شرایط تحصیلی مناسبی برخوردار است به همین دلیل دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در ایتالیا پزشکی است و سالانه تعداد زیادی دانشجو برای تحصیل در این رشته آزمون می‌دهند در این مطلب با تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی در ایتالیا آشنا می‌شویم.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا:

محصلانی که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا را دارند لازم است ابتدا در این کشور آزمون زبان داده و حداقل مدرک آیلتس آن‌ها ۶ بشود. سپس از آنها آزمون IMAT گرفته می‌شود و در صورت قبولی در این آزمون می‌توانند به دانشگاه موردنظر خود رفته و برای ثبت‌نام اقدام کنند.
مدارکی که دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا به دانشجویان خود ارائه می‌دهند از معتبرترین مدارک تحصیلی دنیاست و دانشجویان می‌توانند در سراسر دنیا مشغول به کار شوند. از مهم‌ترین دانشگاه‌های پزشکی می‌توان به دانشگاه میلان، دانشگاه پاویا و دانشگاه باری اشاره کرد.

رشته دندانپزشکی در ایتالیا:

تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور دو مزیت بزرگ دارد. اول اینکه هزینه‌های آن بسیار پایین است و شامل کمک‌هزینه تحصیلی نیز می‌شود دوم اینکه در دانشگاه Siena این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
برای ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها ابتدا از دانشجو آزمونی به زبان ایتالیایی گرفته می‌شود. دانشجویان انگلیسی‌زبان می‌توانند قبل از این آزمون دوره‌ای را بگذرانند تا با این زبان بیشتر آشنا شوند. کسب مدرک B1 در این دوره‌ها اجباری است.
دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا شش سال است و پس از اتمام این دوره دانشجو می‌تواند به‌عنوان یک دندانپزشک مشغول به کار شود.

مراحل ثبت‌نام در دانشکده دندانپزشکی در ایتالیا به شرح زیر است:

  1. گذراندن ۱۲ سال تحصیلی
  2. قبولی در آزمون ورود به دانشگاه در کشور خود
  3. گرفتن رتبه موردنیاز برای سهمیه دندانپزشکی در آزمون IMAT
  4. مدرک تافل و آیلتس در صورت نیاز
  5. پرداخت سالانه ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو برای شهریه دندانپزشکی که می‌توان این هزینه‌ها را با دریافت بورسیه به صفر رساند.

رشته داروسازی در ایتالیا:

تحصیل در رشته داروسازی در کشور ایتالیا نیز مانند دندانپزشکی مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آنها بالا بودن امکان دریافت ویزا توسط متقاضیان رشته داروسازی است. همچنین این دانشجویان نیز می‌توانند از بورسیه تحصیلی و تحصیل در رشته داروسازی به زبان انگلیسی بهره‌مند شوند.
برای ورود دانشگاه‌های داروسازی برخلاف رشته‌های پزشکی نیازی به آزمون حضوری IAMT نیست و متقاضیان باید در آزمون TOLC-F که به زبان انگلیسی است و به‌صورت آنلاین نیز گرفته می‌شود شرکت کنند.
دانشگاه تور ورگاتا (TOR VERGATA) و دانشگاه بولونیا (BOLOGNA) از معروف‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ها به شمار می‌روند که رشته داروسازی به‌صورت تخصصی در آن‌ها آموزش داده می‌شود. این دانشگاه‌ها در رشته داروسازی به ترتیب ۳۰ و ۴۵ نفر ظرفیت دارند و هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان ماهانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار است.

رشته دامپزشکی در ایتالیا

دامپزشکی علم مراقبت و بهداشت حیوانات است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به جراحی، پرستاری و تحقیق درباره حیوانات مشغول شوند. تحصیل در رشته دامپزشکی در ایتالیا دارای مقاطع مختلفی است اولین مقطع کارشناسی است که سه سال طول می‌کشد مقطع بعدی کارشناسی ارشد است و دو سال زمان می‌برد. تحصیلی در مقطع دکترا نیز ۳ سال زمان می‌برد. همچنین برای برخی رشته‌ها از جمله دامپزشکی در کشور ایتالیا کارشناسی تک دوره وجود دارد به این صورت که دانشجو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را پنج سال به طور پیوسته می‌گذراند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته دامپزشکی در ایتالیا

  1. ارائه مدارک معتبر تحصیلی
  2. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  3. داشتن مدرک تافل با حداقل نمره ۵
  4. مدرک زبان ایتالیایی سطح B2

نتیجه‌گیری

محصلان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا می‌توانند در آزمون IMAT شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون برای ثبت‌نام دانشگاه‌های مورد نظرشان اقدام کند.یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در این کشور دندانپزشکی است. در این رشته ابتدا از دانشجویان یک آزمون به زبان ایتالیایی گرفته می‌شود و پس از قبولی می‌توانند بعد از گذراندن ۶ سال تحصیل با هزینه بسیار مناسب مدرک دندانپزشکی خود را دریافت کنند. رشته بعدی داروسازی است که از متقاضیان آن آزمون آنلاین TOLC-F گرفته می‌شود. پس از آن دانشجویان می‌توانند به دانشگاه تورورگاتا و بولونیا بروند و در این رشته تحصیل کنند.
تحصیل در رشته دامپزشکی نیز در صورت قبولی در آزمون ورودی دانشگاه از مقطع کارشناسی تا دکترا ادامه دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند جراح، پرستار و یا محقق حیوانات شوند.
معمولاً در اغلب کشورها تحصیل در رشته‌های پزشکی پرهزینه است اما آموزش این رشته در تمام کشورها به اندازه کافی پیشرفته و ایده‌آل نیست. کشور ایتالیا با وجود داشتن معتبرترین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی این امکان را فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند با هزینه‌های مناسب و حتی به زبان انگلیسی در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل کنند.

 

آموزش پزشکی در ایتالیا
آنچه در این مقاله میخوانیم
درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی
انگلیسی
روسی