02191079805

مشاوره مهاجرتی

سیستم آموزشی کشور هلند

آنچه در این مقاله میخوانیم

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هر سه سال یکبار عملکرد نظام‌های آموزشی در کشورهای عضو و دیگر کشورها در سراسر جهان را ارزیابی می‌کند. این آزمون که دانش، مهارت و قابلیت‌هایی نظیر تفکر انتقادی دانش‌آموزان، اعتمادبه‌نفس را می‌سنجد، «برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان» یا «پیسا» PISA نام دارد. اوایل دسامبر سال ۲۰۱۶ قرار است نتیجه این آزمون منتشر شود. هلند یکی از کشورهای اروپایی است که از نظر کیفیت آموزش رتبه بالایی دارد.

هلند یکی از کشورهای اروپایی است که از نظر کیفیت آموزش رتبه بالایی دارد. به مدرسه ابتدایی «ویکن» به معنی «آسیاب بادی» در شهر کوچک نایمِخن می‌رویم. این نام را خود دانش‌آموزان برای مدرسه انتخاب کرده‌اند. این مدرسه در محله‌ای قرار دارد که مردمش از نظر مالی، جزء طبقه متوسط و متوسط رو به پایین هستند.

هلند مدرسه‌ای برای رشد شخصیت بچه‌ها

از مادر یکی از شاگردان این مدرسه می‌پرسیم که ببینیم چرا این مدرسه را برای فرزندانش انتخاب کرده است. او در جواب می‌گوید: «به همراه یکی از دانش‌آموزان ۱۰ ساله مدرسه، گشتی در مدرسه زدیم. او از اینکه مدرسه را به ما نشان می‌داد، احساس غرور می‌کرد. به نظرم خیلی عالی بود چون این دانش‌آموز در این مدرسه فقط علم و دانش یاد نگرفته، بلکه یاد گرفته خودش را نشان بدهد. شخصیت او در اینجا رشد کرده است.»

مشارکت دانش‌آموز در اداره مدرسه
یکی از ویژگی‌های نظام آموزشی در هلند این است که کودکان از چهارسالگی به مدرسه می‌روند. در مدرسه «آسیاب بادی»، هر روز صبح دانش‌آموزان خودشان انتخاب می‌کنند که چه چیزی یاد بگیرند. شیوه تدریس هم به‌صورت ملموس با موضوع مورد تدریس ارتباط دارند. یادگیری ریاضیات با تفریح و سرگرمی همراه است. امروز دانش‌آموزان با استفاده از گیره لباس، جمع و تفریق را می‌آموزند. راجر ویسر، مدیر مدرسه «آسیاب بادی» درباره اساس رویکرد آموزشی می‌گوید: یکی از بنیان‌های این روش، تفکر انتقادی است. اما برای ما کار گروهی از هر چیز دیگری مهم‌تر است. با همکار کردن یعنی مسئولیت‌پذیر بودن. من مسئول این مدرسه هستم اما بچه‌ها هم مسئول‌اند به ما بگویند چه چیزی به نظرشان مهم است.
به‌عنوان‌مثال برای طراحی مجدد حیاط مدرسه، جلسه‌ای با حضور خود دانش‌آموزان برگزار می‌شود. در این جلسه معلم‌ها شرکت نکرده‌اند، بلکه خود دانش‌آموزان، از گروه‌های مختلف سنی قرار است درباره محدوده زمین‌بازی نحوه گذاشتن نیمکت‌ها در حیاط تصمیم بگیرند.

یک ویژگی بارز سیستم آموزش هلند این است که این سیستم سیاست آموزش متمرکز را با اداره و مدیریت غیرمتمرکز مدارس ترکیب می‌کند. دولت مرکزی آموزش را باتوجه‌به قانون اساسی به‌وسیله قوانین کنترل می‌کند. بدین ترتیب بر عملکرد هر دو مؤسسات عمومی و خصوصی نظارت می‌شود. مشارکت مقامات استانی غالباً شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی را به طور یکسان در برابر مدارس عمومی و خصوصی به خود می‌گیرد.

یک ویژگی بارز سیستم آموزش هلند این است که این سیستم سیاست آموزش متمرکز را با اداره و مدیریت غیرمتمرکز مدارس ترکیب می‌کند. دولت مرکزی آموزش را باتوجه‌به قانون اساسی به‌وسیله قوانین کنترل می‌کند. بدین ترتیب برعملکرد هر دو مؤسسات عمومی و خصوصی نظارت می‌شود. مشارکت مقامات استانی غالباً شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی را به طور یکسان در برابر مدارس عمومی و خصوصی به خود می‌گیرد. مقامات شهرداری به‌عنوان مسئولین محلی کلیه مدارس منطقه‌ای، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی مشخصی دادند. کلیه مدارس عمومی و خصوصی توسط یک مقام مسئول اداره می‌شوند. مقام مسئول مجموعه‌ای است که مسئول اجرای قوانین آموزشی در مدارس است. مقام مسئول یا هیئت‌مدیره مدارس عمومی، مقامات شهرداری هستند. از سال 1997 مقامات شهرداری این توانایی را داشته‌اند تا شکل و ساختار مقام مسئول مدارس را انتخاب نمایند. مقام مسئول یا هیئت‌مدیره مدرسه خصوصی، هیئتی متشکل از انجمن، مؤسسه یا مجموعه کلیسا که به احداث مدارس مبادرت دارند، می‌باشد.

یک ویژگی بارز سیستم آموزش هلند این است که این سیستم سیاست آموزش متمرکز را با اداره و مدیریت غیرمتمرکز مدارس ترکیب می‌کند. دولت مرکزی آموزش را باتوجه‌به قانون اساسی به‌وسیله قوانین کنترل می‌کند. بدین ترتیب بر عملکرد هر دو مؤسسات عمومی و خصوصی نظارت می‌شود. مشارکت مقامات استانی غالباً شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی را به طور یکسان در برابر مدارس عمومی و خصوصی به خود می‌گیرد.

مقامات شهرداری به‌عنوان مسئولین محلی کلیه مدارس منطقه‌ای، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی مشخصی دادند. کلیه مدارس عمومی و خصوصی توسط یک مقام مسئول اداره می‌شوند. مقام مسئول مجموعه‌ای است که مسئول اجرای قوانین آموزشی در مدارس است.

مقام مسئول یا هیئت‌مدیره مدارس عمومی، مقامات شهرداری هستند. از سال 1997 مقامات شهرداری این توانایی را داشته‌اند تا شکل و ساختار مقام مسئول مدارس را انتخاب نمایند. مقام مسئول یا هیئت‌مدیره مدرسه خصوصی، هیئتی متشکل از انجمن، مؤسسه یا مجموعه کلیسا که به احداث مدارس مبادرت دارند، می‌باشد.

 

 

 

سیستم آموزشی کشور هلند
آنچه در این مقاله میخوانیم
درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی
انگلیسی
روسی