02191079805

مشاوره مهاجرتی

قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور بلژیک را دارید؟

آنچه در این مقاله میخوانیم

اگر شما هم بخواهید در مقطع دکترا و ارشد ادامه تحصیل داشت باشید در بسیاری از کشور ها با مزایای مختلفی روبه خواهید شد، ازجمله کشورهایی که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا فرصت طلایی برای شما حساب خواهند شد،کشور بلژیک می­باشد. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک می‌توانند به دو صورت وارد دانشگاه‌های این کشور شده و تحصیلات خود را ادامه دهند. گاهی امکان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک به‌وسیله پرداخت بورسیه تحصیلی امکان‌پذیر است و گاهی نیز دانشجویان متقاضی باید شهریه دانشگاهی را پرداخت نمایند. تحصیل در مقطع دکتری بلژیک مستلزم داشتن شرایطی است که باید از جانب دانشجویان متقاضی در نظر گرفته شود.

کلیه افرادی که برای تحصیل در مقطع دکتری بلژیک اقدامات لازم را انجام می‌دهند باید در نظر داشته باشند که این کشور اروپایی حقوقی در حدود 2 هزار دلار را برای متقاضیان این مقطع در نظر گرفته است. اغلب دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند جهت تحصیل در مقطع دکتری بلژیک رقابت سنگینی دارند و بورسیه تحصیلی در این مقطع با رقابت بسیاری ارائه می‌شود.

دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک، از مزایای متعددی بهره­مند خواهند شد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناسب بودن هزینه تحصیل دکترا در بلژیک.
دریافت حقوق ماهانه.
امکان رفع نیازهای زندگی با مبلغی مناسب.
در دسترس بودن بورسیه های تحصیلی متعدد.
امکان تحصیل دکترا به زبان انگلیسی.
تحصیل در دانشگاه هایی با اعتبار جهانی و تقویت رزومه.
تجربه فرهنگ های مختلف در هر منطقه از بلژیک و امکان سفر به کشورهای همسایه.
شرایط تحصیل دکترا در بلژیک چگونه است؟

محتوا و ساختار آموزش برای تحصیل دکتری در بلژیک به منطقه ی تحصیلی دانشجو بستگی دارد به گونه ای که حتی مدت زمان تحصیل نیز می تواند تحت الشعاع این مسئله قرار بگیرد. تحصیل دکتری در منطقه فلاندرز حداکثر می تواند 4 سال به طول انجامد اما این مدت زمان در منطقه والون تا 6 سال هم امکان افزایش دارد. تحصیل دکترا در بلژیک از دو بخش آموزش و تز (رساله دکترا) تشکیل می شود. در بخش آموزش که با گواهی آموزش پژوهش به رسمیت شناخته می شود، دانشجو به عنوان بخشی از یک تیم تحقیقاتی تحت نظر مسئول پایان نامه خود، فعالیت می کند. سپس بر اساس تجربیات به دست آمده و همچنین مطالعات فردی، به تدوین پایان نامه خود می پردازد تا در نهایت در برابر کمیته داوران از کار خود دفاع و مدرک دکترا را کسب کند.

در مقطع دکتری در بلژیک حق کار چگونه است؟

دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری بلژیک می‌توانند در طول هفته به مدت 30 ساعت به کار دانشجویی نیز اشتغال داشته و به‌صورت همزمان تحصیلات خود را نیز ادامه دهند. حق کار در مقطع دکتری بلژیک به متقاضیان امکان دریافت حقوقی در حدود 8 تا 10 یورو را به ازای هر ساعت خواهد داد. درآمد حاصل از کار دانشجویی به متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک این اجازه را می‌دهد که هزینه زندگی و تحصیل در این کشور را پرداخت نمایند.

هزینه زندگی در بلژیک چقدر است؟

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک پیش از اقدام برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور ابتدا باید هزینه زندگی در بلژیک را در نظر بگیرند. بلژیک به‌عنوان یکی از کشورهای اروپایی شناخته می‌شود که شهروندان آن موظف به پرداخت بالاترین میزان مالیات هستند. هزینه زندگی در بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی حدود 600 تا 800 یورو در طول ماه است و این مبلغ تمام هزینه‌های زندگی همچون غذا، مسکن، بیمه و حتی رفت‌وآمد دانشجویان را دربر می‌گیرد.

دلایل مهم برای تحصیل در مقطع دکتری بلژیک

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک دلایل بسیاری را جهت انتخاب این کشور در نظر می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین این دلایل برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی است که اغلب در مقطع دکتری به دانشجویان متقاضی ارائه می‌شود. از سوی دیگر دانشجویانی که به تحصیل در مقطع دکتری بلژیک اشتغال دارند به‌عنوان محقق شناخته شده و می‌توانند ماهانه مبلغی را به‌عنوان حقوق دریافت کنند.
بورسیه‌ تحصیلی IRO که به دانشجویان برتری تعلق می‌گیرد که از کشورهای در حال توسعه وارد بلژیک شده و قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند. طی یک دهه گذشته حدود 100 دانشجوی بین‌المللی موفق به دریافت این بورس تحصیلی شده‌اند که موجب شده بخش قابل توجهی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در بلژیک را به‌وسیله آن بپردازند. از دیگر دلایلی که موجب شده دانشجویان بین‌المللی بلژیک را برای تحصیل در مقطع دکتری انتخاب کنند برخورداری از امکانات تحصیلی ویژه‌ای است که از سوی دانشگاه‌های این کشور ارائه داده می‌شود.متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک می‌توانند به‌صورت همزمان 3 زبان را فرا گرفته و تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ادامه دهند.

 

 

قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور بلژیک را دارید؟
آنچه در این مقاله میخوانیم
درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی
انگلیسی
روسی