02191079805

مشاوره مهاجرتی

بورسیه تحصیلی در آلمان | شرایط و مدارک لازم در 2022

آنچه در این مقاله میخوانیم

بورسیه تحصیلی در آلمان و شرایط زندگی و تحصیل در آلمان بسیاری از علاقه مندان به مهاجرت به آلمان را مجذوب خود کرده است، موسسه مهاجرتی هراگشت در این مقاله سعی کرده است که نکات کاربردی برای بورسیه تحصیلی در آلمان و شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان را برای شما علاقه مندان به مهاجرت  جمع آوری کند.

با ما همراه باشید!

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان چیست؟

بورسیه تحصیلی در آلمان یکی از راه های مهاجرت به آلمان برای ادامه تحصیل و زندگی است گرچه راه های دیگری نیز برای مهاجرت به آلمان وجود دارد، مثل شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان که هراگشت در مقاله ای جداگانه مفصل به آن پرداخته است.

دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان شرایط خاصی دارد، به دلیل رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان افراد کمی برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان اقدام میکنند مگر متقاضیانی که توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را در آلمان نداشته باشند.

تدریس در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی انجام میشود و دانشجویان میتوانند پس از ورود به دانشگاه های آلمان زبان خود را تقویت کنند.

دریافت بورسیه تحصیلی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به مقطع دکترا سخت تر است و مکاتبه با سوپروایزر و تاییدیه او نیز از الزامات اخذ پذیرش در مقطع دکترا می باشد.

بورسیه تحصیلی در آلمان

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی

دریافت بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی دارای شرایط خاصی میباشد، دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان دارای متقاضیان زیادی است به این دلیل که دانشگاه های برتر اروپا در این کشور واقع شده اند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان میتوانید از رشته های مهندسی، علوم کامپیوتر، مدیریت، شیمی، اقتصاد، پزشکی و حقوق اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان را داشته باشید، این رشته ها دارای بازار کار بسیار قوی در کشور آلمان و کشور های اروپایی میباشد.

لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در آلمان رایگان میباشد و افراد علاقه مند میتوانند به آلمان رفته و بعد از مدتی تحصیل و دریافت نمرات و امتیاز های بالا درخواست دریافت بورسیه تحصیل در آلمان را داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می انجامد که پس از اتمام تحصیل دانشجویان میتوانند وارد بازار کار شوند و در حین تحصیل دانشجویان اجازه 10 ساعت کار در هفته را نیز خواهند داشت.

 

انواع بورسیه تحصیلی در آلمان که در مقطع کارشناسی ارائه می شود

  • بورسیه تحصیلی Hach&rose و LPP

    این بورسیه بودجه ای به مبلغ 5000 یورو برا دانشجویان در نظر گرفته است. این بورسیه مخصوص افراد بالای 18 سال است که مجروح شده اند.

  •  بورسیه TRENDHIM

    این بورسیه در رشته های فناوری اطلاعات، مد و فروش و بازاریابی ارائه می شود و مبلغی در حدود 2,300 دلار را به دانشجویان واجد شرایط اعطا می کند.

  • بورسیه MAilchek1500usd

    این نوع بورسیه تحصیلی 1500 دلار آمریکا برای دانشجویان در نظر گرفته است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان برای رشته های مختلف و از سوی دانشگاه های گوناگون عرضه می شود. از نکاتی که تحصیل در این مقطع را مورد استقبال قرار داده است، امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی می باشد. تحصیل در این مقطع 2 ساله می باشد و دانشجویان به این ترتیب امکان تحصیل در دانشگاه های با رتبه بالا و رشته های عالی را خواهند داشت از طرفی بازار کار بسیار عالی  پس از تحصیل نیز برای متقاضی فراهم است. دانشجویان حین تحصیل اجازه پاره وقت 15 تا 20 ساعت در هفته را دارند. دانشجویان با به پایان رساندن تحصیلات خود باید پژوهش علمی مورد نظر را ارائه دهند.

انواع بورسیه تحصیلی در آلمان که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود

  • بورسیه تحصیلی DAAD

    عبارت DAAD به معنی سیستم تبادلی دانشگاه آلمان میباشد این سازمان جزء موسسات آموزشی آلمان میباشد، هدف اصلی این سازمان پذیرش دانشجویان بین‌المللی، افراد دانشگاهی و محققان از کشورهای مختلف دنیا است. این نوع بورسیه تحصیلی در واقع از بزرگترین سازمان مالی در جهان ارائه می شود و در واقع کمک هزینه ای می باشد که برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است.لازم به ذکر است که کمک هزینه‌ی تحصیلی به آن دسته از دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در یک دوره‌ی تحصیلی تمام وقت در دانشگاه‌های کشور آلمان را دارند، اعطاء می‌شود. داوطلبانی که قصد بهره‌مندی از این کمک هزینه‌های تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی را دارند، باید مدرک کارشناسی خود را به دانشگاه مربوطه ارائه کنند.

  • بورسیه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت

    این بورسیه برای دانشجویان آلمانی و بین المللی که رزومه علمی بالایی دارند در نظر گرفته شده است و کمک مالی در حدود 1000 یورو در ماه به دانشجویان پرداخت می شود، امکان بهره‌مندی از این کمک هزینه‌ی تحصیلی برای کاندیداهای مقطع دکتری که در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور آلمان هستند وجوددارد. انتظار می‌رود که داوطلبان اخذ این کمک هزینه‌ی تحصیلی دارای دستاوردهای آکادمیک ممتازی باشند. باید به این نکته اشاره کرد که این کمک هزینه‌ی تحصیلی برای آن دسته از دانشجویانی که در رشته‌های علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم انسانی در حال تحصیل هستند بسیار مناسب است.

  • بورسیه Konrad stiftung

    این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی به مدت 1 سال ارائه می شود، دانشجویانی که دارای دستاوردهای آکادمیک عالی بوده و علاقه‌مند به سیاست باشند، می‌توانند از این کمک هزینه‌ی تحصیلی بهره‌مند شوند. این کمک هزینه‌ی تحصیلی به آن دسته از دانشجویان خارجی تعلق پیدا می‌کند که به عنوان کاندیدای دکترا مشغول به تحصیل هستند و تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در کشور خود به اتمام رسانده‌اند. امکان استفاده و بهره‌مندی از این کمک هزینه‌ی تحصیلی برای دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع تحصیلات تکمیلی، دکترا یا برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی شرکت کنند، امکان پذیر است. اولویت بهره‌مندی از این کمک هزینه‌ی تحصیلی با دانشجویانی است که اهل کشورهای در حال پیشرفت بوده و کاندیدای مقطع دکترا هستند. همچنین دانشجویانی که اهل کشورهایی هستند که در شرایط گذار سیاسی به سر می‌برند، دارای امتیاز بیشتری برای اخذ این کمک هزینه تحصیلی هستند.

بورسیه تحصیلی روانشناسی در آلمان

دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا

کشور آلمان با وجود دانشگاه های برتر بیشترین بورسیه را در مقطع دکترا ارائه می دهند که مورد استقبال بسیاری از دانشجویان است. به طور کلی متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا در ابتدا نیازمند به سوپروایزر هستند به عبارتی باید با استاد مورد نظر که گرایش وی متناسب با اهداف تحصیلی و شغلی دانشجو می باشد، شروع به مکاتبه کرده و تاییدیه های لازم را جهت دریافت پذیرش از وی دریافت نماید. از طرفی ارائه مقالات بین المللی و مدرک زبان (آیلتس ۷ به بالا) نیز‌ مورد نیاز است. لازم به ذکر است به طور کلی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا به دو صورت است:

  • دوره فردی دکترا

    اغلب دانشجویان بین المللی این نوع از پذیرش را انتخاب کرده و در آن تحصیل می کنند. این دوره 3 تا 5 سال به طول می انجامد که در آن استاد متخصص همراه دانشجو بوده و او را در تمام مراحل و تحقیق و پژوهش راهنمایی می کند.

  • دوره ساختاری دکترا

    در این دوره مباحث درسی توسط دانشگاه ارائه می شود و در آن تعدادی از متخصصان به دانشجویان آموزش های لازم را می دهند.

دانشجویان در حین تحصیل در آلمان اجازه کار نیمه وقت به مدت 20 ساعت در هفته و حتی بیشتر را خواهند داشت. از مزایای اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان می توان به امکان اخذ ویزای جست و جوی کار در آلمان پس از پایان مدت تحصیل اشاره نمود.

دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان

دولت آلمان با آسان کردن شرایط مهاجرت تحصیلی و هزینه های بسیار اندک تحصیل در آلمان متقاضیان زیادی را برای اخذ بورسیه تحصیل در آلمان جلب کرده است.

متقاضیان ایرانی برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان باید در کنکور سراسری شرکت کنند و در رشته پزشکی قبول شوند و از همه مهم تر متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان باید دارای مدرک زبان B2 آلمانی باشند.

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در رشته های پزشکی میتوانند برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان از دانشکاه های معتبر کشور آلمان درخواست اخذ بورسیه تحصیلی کنند.

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان باید با ارتباط با اساتید دانشگاه های آلمان استاد راهنما یا سوپروایزر خود را انتخاب کنند و واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان باشند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان به شرح زیر میباشد.

  1. داشتن معدل بالا از مقطع قبلی
  2. داشتن توصیه نامه از اساتید دانشگاه
  3. داشتن مدرک زبان آلمانی
  4. داشتن مقاله های علمی
  5. داشتن فعالیت های تحقیقی و علمی
 
 برای شرکت در دوره های پزشکی در آلمان متقاضیان باید به مدت 6 سال تحصیل کنند، که از این تایم مدت 4 سال را به کارآموزی و کارورزی در بیمارستان های کشور آلمان مشغول هستند.
پزشکان عمومی با دارا بودن مدرک B2 آلمان و مدارک معتبر پزشکی میتوانند به تحصیل در دانشگاه های آلمان بپردازند در دوره تحصیل به دانشجویان حقوق و مزایا تعلق میگیرد.
علاوه تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی در آلمان، پزشکان عمومی میتوانند برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان اقدام کنند .
برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در آلمان دانشجویان باید داری شرایط زیر باشند.
  • دارا بودن سوابق کاری حرفه ای و طبابت به مدت 6 تا 7 سال
  • دارا بودن مجوز طبابت در کشور خود
  • تحصیل یا فعالیت در کلینیک های وابسته به دانشگاه کشور خود
  • دارا بودن هدف نامه تحصیلی برای کارس از فارغ تحصیلی
  • دارا بودن تائیدیه فعالیت شغلی در کلینیک دانشگاهی در آلمان
 
 
 
 
 

 

اخذ اقامت دائم با بورسیه تحصیلی در آلمان

دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان با مدرک دیپلم

متقاضیانی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان دارند میتوانند در تمام دانشگاه ها و یا دوره های کالج شرکت کنند فقط نکته اصلی این امر این است که دانشجویان باید مدرک زبان برای ادامه تحصیل ارائه بدهند (آلمانی یا انگلیسی)

دوره آمادگی

دوره های آمادگی تحت عنوان Studienkolleg در دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های رسمی کشور آلمان برگزار میشوند و همه موسسه های آموزشی کشور آلمان این دوره را برگزار نمیکنند.

این دوره ها موضوعات کلیدی متنوعی را برای آماده سازی دانشجویان در زمینه های موضوعی خاص در بر می گیرند. دانشجویان می توانند دوره های آمادگی را جهت تحصیل در آلمان با دیپلم، در کالج های این کشور بگذرانند.

انواع کالج برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان با مدرک دیپلم

دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان با مدرک دیپلم را دارند باید در دوره های 4 کالجی که در ادامه به آنها میپردازیم شرکت کنند.

M-Kurs (کالج گروه پزشکی)

این کالج برای متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان با مدرک دیپلم امکان تحصیل در رشته های گروه پزشکی و رشته های تخصصی زیست شناسی فیزیک و شیمی است و زبان انگیلیسی، دوره های آموزشی ارائه میدهد و برای ورود به این کالج باید در آزمون ورودی کالج M-KURS نمره قبولی را دریافت کنند.
پس از تحصیل و اتمام دوره های این کالج دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم را دارند میتوانند در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، روانشناسی، تغذیه و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

T-Kurs (کالج گروه مهندسی)

کالج T-KURS مختص متقاضیانی است که در رشته ریاضی فیزیک مدرک دیپلم داشته باشند و قصد ادامه تحصیل در رشته های مهندسی، شیمی و علوم مرتبط را داشته باشند ، زبان تدریس در این کالج آلمانی میباشد و افراد متقاضی برای تحصیل در این کالج باید در آزمون ورودی شرکت کنند و نمره قبولی را در این آزمون دریافت کنند.

W-Kurs (کالج گروه مدیریت)

متقاضیانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان با مدرک دیپلم را دارند میتوانند در این کالج که مختص رشته های مدیریت و اقتصاد است تحصیل کنند، تمرکز اصلی این کالج ها بیشتر بر روی موضوعاتی مانند اقتصاد، ریاضی، تجارت، جامعه و زبان آلمانی می باشد.

G-Kurs (کالج گروه علوم انسانی)

این کالج ها یکی دیگر از دوره های آمادگی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان با دیپلم فنی حرفه ایرا دارند، فراهم می کنند. آزمون ورودی این کالج ها بیشتر بر روی زبان آلمانی متمرکز است. دانشجویانی که دوره های آمادگی را در این کالج ها گذرانده باشند، می توانند در رشته هایی مانند الهیات، نقد ادبی، هنر،باستان شناسی، طراحی، تاریخ، روزنامه نگاری و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.
 

لیست دانشگاه های آلمان برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

در این قسمت هراگشت سعی کرده است که لیستی از دانشگاه های برتر آلمان را برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان برای شما مخاطبان و علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به آلمان را جمع آوری کند.

دانشگاه روپراخت کارلس از هایدلبرگ

انستیتوی فناوری کارلسروهه (دانشگاه کارلسروهه)

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه مونستر

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه هومبولت برلین

لیست دانشگاه های آلمان برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه تحصیلی روانشناسی در آلمان

روانشناسی جز زیر شاخه های رشته علوم انسانی قرار دارد دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته روانشناسی برای دیافت بورسیه تحصیلی در آلمان را دارد گزینه بسیار مناسبی را انتخاب کرده اند زیرا تحصیل در آلمان دو حسن بسیار مفید دارد، هزینه تحصیل رایگان و هزینه پایین زندگی در آلمان.

این دو حسن که در بالا به آن اشاره شد متقاضیان و علاقه مندان را به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان را مجذوب خود میکند.

بورسیه تحصیلی روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی

دانشجویان علاقه مند به رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به مطالعه درباره ی نظریه پردازان مختلف میپردازند، با وجود اینکه بیشتر دانشجویان کارشناسی، تحصیلات خود را تا مقاطع بالاتر ادامه می‌دهند اما بعضی از آنها با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شده   و بهکار در مراکز غیر‌دولتی و غیرانتفاعی مشغول می‌شوند. بعضی از آنها وارد رشته‌های مدیریت شده و آنهایی که تمایل به ادامه کار به عنوان روانشناس بالینی دارند، تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهند.

بورسیه تحصیلی روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رشته روانشناسی در مقطع ارشد بیشتر اوقات تحقیق محور است، تدریس در این رشته با زبان آلمانی صورت میگیرد تمرکز دانشجویان در مقطع ارشد اکثرا بر 3 رشته زیر است.
  • روانشناسی بالینی و آسیب‌‌شناسی روانی
  • منابع انسانی و روانشناسی سازمانی
  • روانشناسی آموزشی

بورسیه تحصیلی روانشناسی در آلمان در مقطع دکترا

دوره های دکترا در آلمان عموما به زبان انگلیسی تدریس میشوند و دانشجویانی که تا مقطع دکترا ادامه تحصیل میدهند اجازه تحقیقات علمی گسترد و تدریس در دانشگاه های آلمان را دارند.
 

شرایط تحصیل رایگان با بورسیه تحصیلی در آلمان

کشور آلمان از معدود کشور هایی است که شرایط تحصیل رایگان را با مدرک دیپلم برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی فراهم کرده است، بازار کار مناسب تحصیل رایگان و هزینه های پایین زندگی از جمله مزیت های بورسیه تحصیلی در آلمان میباشد.

به علت شرایط بسیار مناسب کشور آلمان تقاضا برای پذیرش دانشگاه ها و کالج های این کشور بسیار زیاد است، تمام افراد  چه از اتحادیه اروپا چه خارج از این اتحادیه میتوانند در دانشگاه های کشور آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند.

یک نکته قابل اهمیت است که افرادی که خارج از اتحادیه اروپا برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور آلمان اقدام میکنند باید  اجازه اقامت در این کشور را داشته باشند.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی در آلمان(دبیرستان به بالا)

آموزش و تحصیل در سنین پایین برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان طبق 2 روش انجام میشود.

  • آموزش ابتدایی
سن شروع تحصیل در آلمان از 6 سالگی شروع میشود و تا 18 سالگی ادامه دارد، از 6 تا 10 سالگی دوره ابتدایی است اما در برخی از مدارس به جای 4 سال تحصیل دوره ابتدایی 6 سال ادامه دارد.
  • آموزش متوسطه
سیستم تحصیل در مقطع متوسطه بسیار هدفمند به 4 بخش به شرح زیر تقسیم میشود.
  • Gymnasium
در این دوره دانش آموزان در سنین 10 تا 18 سال تحصیل میکنند هنگامی که آنها به سن 11 سالگی رسیدند دوره های آمادگی برای آن ها تعریف میشود که یک سطح آمادگی دو ساله برای امتحانات نهایی آنها است. ( Abiturیا Abi )دانش آموزان واجد شرایط بعد
از فارغ التحصیلی می توانند به دانشگاه وارد شوند یا می توانند برای تحصیل دروس خاص در سطح پیشرفته تر انتخاب کنند. (Leistungskurse)

 

  • Realschule:

تحصیل Realschule رایج ترین شکل  آموزش متوسطه در آلمان است. یک محیط بسیار آکادمیک با طیف وسیعی از موضوعات از جمله یک تا دو زبان خارجی ارائه می
دهند. موضوعات و سطح مهارت، دانشجویان را برای مشاغل سطح متوسط در مشاغل و
صنعت آماده می کند. یک مدرک دیپلم Realschulabschluss ارائه می شود و به
دانشجویان این امکان را می دهد تا دوره های آموزشی، مدارک فنی و حرفه ای،
کارآموزی در تجارت را پشت سر بگذارند یا برای تحصیل پزشکی آماده شوند. دانش
آموزان در Realschule تحصیلات خود را در سن 15 یا 16 سالگی انجام می دهند.
در صورت تمایل به دانشگاه رفتن به انتقال به یک Gymnasium و امتحانات
Abitur را تکمیل کنند.تحصیلات در مقطع متوسطه از سن 10 تا 15 سالگی به طور
عمومی انجام می پذیرد اما همان طور که بیان شد تا 18 سالگی نیز می توانند
آموزش داشته باشند.

  • Hauptschule

این یک دوره آموزش حرفه ای برای دانش آموزان بین 10 تا 15 یا 16 سال است. این دوره برای دانش آموزانی است که در نهایت وارد یک تجارت یا کارآموزی می شوند و هدفشان کار در بخش های صنعتی است.

  • Gesamtschule و مدارس مجتمع

مدارس یکپارچه یا Gesamtschulen ناشی از قانونگذاران آموزش و پرورش است که مایل به ایجاد یک سیستم مدرسه ای هستند که نه تنها فراگیرتر بلکه بیش از یک نوع جریان آموزشی نیز ارائه می شود. در بعضی از ایالات، مدارس برنامه های درسی Hauptschule و Realschule را جمع می کنند یا دانش آموزان را با توجه به توانایی هایشان جابجا می کنند. هر سه گزینه تحصیلی: دیپلم Hauptschulabschluss، گزینه های کارآموزی یا تحصیلات بالاتر برای Abi برای آنها باز است.

 

 

 

بورسیه تحصیلی آلمان

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

مدارک و شرایط بورسیه تحصیلی برای هر یک از دانشگاه ها و موسسات علمی با هم متفاوت است، از آنجایی که تقاضا برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان بسیار زیاد است افرادی که رزومه تحصیلی و تحقیقات علمی بهتری داشته باشند میتوانند بورسیه تحصیلی آلمان را به سادگی و با شانس بیشتر دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان به شرح زیر میباشد.

شرایط سنی

بسته به مقطع تحصیل شرایط سنی مورد توجه قرار میگیرد مثلا سن 20 سال برای مقطع کارشناسی و سن 25 برای مقطع ارشد و سن 32 سال برای مقطع دکترا مناسب است، لازم به ذکر است که هر موسسه شرایط خاص خودش را دارد.
 

وقفه تحصیلی

برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان باید وقفه تحصیلی فرد متقاضی از 3 سال بیشتر نشده باشد، وقفه تحصیلی را میتوان با ارائه مدارک کاری مرتبط با رشته تحصیلی توجیح کرد.
 

آزمون های بین المللی

کارنامه های بین المللی برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان برای بیشتر موسسات علمی قابل توجه است و شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان افزایش میدهد.
 

 رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی یکی از مهم ترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان میباشد و مورد بررسی قرار میگیرد، رشته تحصیلی و ریز نمرات میتواند شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان افزایش دهد.
 
 

 

بورسیه تحصیلی در آلمان و هزینه های زندگی

همان طور که در این مقاله بار ها گفته شد هزینه تحصیل در کشور آلمان رایگان است و شما علاقه مندان میتوانید به راحتی با دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان به تحصیل بدون هزینه بپردازید وکشور آلمان دارای نرخ بیکاری بسیار پایین میباشد و شرایط زندگی برای کار و تحصیل بسیار ساده و پایین میباشد.

بورسیه تحصیلی در آلمان و شرایط ویزای همراه

یکی از سوالات اصلی علاقه مندان به مهاجرت از طریق دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان این است که آیا امکان ویزا شدن همراه یا خانواده وجود دارد ؟

هراگشت در ادامه به آن میپردازد.

افرادی که برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان اقدام میکنند میتوانند در صورت داشتن شرایط لازم همراه یا خانواده خود را نیز با خود ویزا کنند

  • افراد زیر 18 سال

یک فرد زیر 18 سال که برای تحصیل به آلمان می رود به طور معمول باید در مدارس شبانه روزی و خصوصی ثبت نام نماید. زیرا شخصی که زیر سن قانونی است نیاز دارد که یک قیم یا سرپرست قانونی در آلمان داشته باشد. در بسیاری از موارد مدرسه نقش قیم را بر عهده خواهد داشت. به صورت معمول اقامت تحصیلی فرزند در یک کشور برای پدر یا مادر وی مزایای اقامتی خاصی به همراه ندارد. اما والدین او برای دریافت ویزای توریستی آلمان و اقامت موقت در این کشور شانس بالاتری خواهند داشت. علاوه بر این یکی از والدین می تواند با دریافت ویزای گاردین همراه با فرزندش در آلمان اقامت داشته باشد. اما به دلیل سختگیری زیادی که در این خصوص برای اتباع ایرانی وجود دارد شانس دریافت این نوع از اقامت بالا نخواهد بود.

  • افراد بالای 18 سال

دانشجویی که در آلمان مشغول به تحصیل است در صورتی که اثبات کند می تواند هزینه های زندگی خود و اعضای خانوده اش را تامین نماید و محل اقامت مناسبی برای آن ها فراهم کند می تواند برای آن ها اقامت دریافت نماید. در این مورد پیشنهاد می شود که متقاضی اصلی به آلمان رفته و پس از دریافت کارت اقامت برای سایر اعضای خانواده درخواست ویزا نماید. لذا ممکن است همراهان با فاصله چند ماهه به وی ملحق شوند. همچنین باید این نکته را مد نظر قرار دهید که شرایط دریافت ویزای همراه به نوع و مقطع تحصیلی فرد هم بستگی دارد. در برخی از دوره های تحصیلی به ایرانیان اجازه داده نمی شود که برای خانواده ویزای همراه دریافت نمایند. ترجیح این است که فرد در یک دوره آکادمیک و دانشگاهی مشغول به تحصیل باشد. برای مثال بسیاری از دوره های زبان اجازه بردن همراه ندارند. البته در برخی از کشورهای دیگر امکان بردن همراه حتی با دوره زبان نیز وجود دارد. از جمله کشور سوئد و اتریش.

 

 

 

اخذ اقامت دائم با بورسیه تحصیلی در آلمان

به طور کلی پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آلمان میتوانید برای اخذ اقامت دائم درخواست بدهید.

Settlement Permit آلمان مجوز اقامت دائمی است برای دانشجویان خارجی و سایر مهاجرانی که به صورت قانونی به مدت چند سال در این کشور زندگی کرده‌اند. این مجوز به شما امکان می‌دهد که به صورت نامحدود در آلمان زندگی، کار و تحصیل کنید و اعضای خانواده خود را نیز به این کشور بیاورید. البته اعضای خانواده در ابتدا با مجوز اقامت موقت وارد آلمان می‌شوند و پس از چند سال می توانند اقامت دائم اخذ کنند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان مدرک زبان آلمانی B2 یا انگلیسی بسته به موسسه آموزشی الزامی میباشد.

تحصیل در آلمان
آنچه در این مقاله میخوانیم
درخواست مشاوره رایگان
فارسی
انگلیسی
روسی