02191079805

مشاوره مهاجرتی

بورسیه تحصیلی کانادا در 2022 و شرایط آن

آنچه در این مقاله میخوانیم

بورسیه تحصیلی کانادا

اگر به دنبال مهاجرت از طریق بورسیه تحصیلی کانادا هستید حتما این مقاله را دنبال کنید. کشور کانادا به دلیل داشتن شرایط زندگی مرفه و اقتصاد پایدار و همچنین مهاجر پذیری بالا به یکی از محبوب ترین مقصد ها برای علاقه مندان به مهاجرت تبدیل شده است.یک نوع از انواع ویزای کانادا ،ویزای تحصیلی کانادا است از این رو بسیاری از دانشجویان ایرانی و بین المللی به دنبال پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی کانادا هستند.

از دلایل دیگر محبوبیت بالای این کشور در مقاصد مهاجرتی می توان به شرایط آسان دریافت اقامت دائم کانادا و تنوع رشته ها و دانشگاه های زیاد و همچنین ارائه کمک هزینه های مالی و بورسیه تحصیلی کانادا است.

اما گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا مناسب چه کسانی است؟در این مقاله به بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا می پردازیم اما اگر پس از خواندن محتوا احساس به راهنمایی بیشتر و مشاوره در این زمینه هستید همیشه می توانید از راهنمایی های مشاورین مجرب هراگشت بهره مند شوید.

انواع فاند و بورسیه تحصیل در دانشگاه های کانادا

قبل از هرچیزی باید انواع کمک هزینه هایی که از  به دانشجویان تعلق می گیرد را بررسی کنیم تا ببینیم کدام یک برای چه کسانی مناسب است.

Scholarship (اسکالرشیپ):

بورسیه اسکولارشیپ کمک هزینه ای است که از طرف دولت،دانشگاه، خیریه ها یا نهاد های خصوصی برای دانشجویان شایسته در نظر گرفته می شود.شرایط گرفتن این بورسیه تحصیل در کانادا و نحوه درخواست آن برای هر سازمان متفاوت است چون خود سازمان و نهاد مربوطه شرایط را اعلام می کند.

معمولا دانشجویانی که به دنبال اسکولارشیپ هستند باید معدل بالایی داشته باشند و مواردی دیگری نیز مانند مقاله و نمره ی بالای مدرک زبان ممکن است از متقاضی خواسته شود.

Grants (گرنت):

معمولا برای دانشجویانی که نیاز مالی دارند بدون توجه به شرایط درسی وی این کمک هزینه در نظر گرفته شده است.گرنت ها معمولا کمتر به دانشجویان بین المللی تعلق میگیرند.

Teacher Assistant(دستیار استاد یا TA):

به آن دسته از دانشجویان مقطع Master و PHD که در امور آموزشی به استاد کمک می کند هزینه ای بابت TA تعلق خواهد گرفت.نکته مهم این بورسیه تحصیل در کانادا توانایی بالای دانشجو در برقراری ارتباط و نمره ی بالای آزمون های معتبر انگلیسی است.

Research Assistant (دستیار پروژهای تحقیقاتی یا RA):

اغلب به دانشجویان دکترا و گاها کارشناسی ارشد برای کمک به استاد برای پیش بردن پروژه های تحقیقاتی تعلق می گیرد و حدود 10 الی 20 ساعت در هفته وقت دانشجو را به خود اختصاص خواهد داد.این پروژه ها معمولا ربطی به پایان نامه دانشجو نخواهند داشت. 
انواع فاند و بورسیه تحصیل در دانشگاه های کانادا

شرایط اخذ بورسیه تحصیل در کانادا

برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا متقاضیان باید شرایطی که دولت کانادا برای مهاجران تحصیلی قرارداده است را یک به یک داشته باشند، از این رو به بررسی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا می پردازیم.

نمرات بالا و رزومه تحصیلی عالی

برای دانشجویان بین المللی غالبا بورسیه ها بر اساس شایستگی افراد تعلق می گیرد پس بسیار مهم است که نمرات بالایی را کسب کنید.اما اگر نمرات شما متوسط است می توانید با کار کردن بر جنبه های دیگر رزومه خود مانند زبان و کار مرتبط یا شرکت در پروژه های تحقیقاتی شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیل در کانادا افزایش دهید.

مدرک زبان

داشتن مدرک زبان برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا الزامی است.شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی معمولا زبان مادری تان انگلیسی یا برای استان های خاص مثل کبک کانادا فرانسه نیست و شما باید مدرک زبان معتبر مانند آیلتس،تافل و یا دولینگو ارائه دهید تا ثابت کنید که توانایی تحصیل در این کشور را دارید.

مقالات علمی چاپ شده در ژورنال های معتبر (شرایطی)

گاها مشاهده شده است که خصوصا در مقاطع دکترا و تکمیلی یکی از الزامات گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا مقالات علمی معتبر متقاضی است.البته حتی برای phd هم ممکن است نیاز نباشد و کاملا به شرایط سازمان بورسیه دهنده مربوط است.

فعالیت های فوق برنامه و داوطلبانه (تاثیر مثبت)

هر چه مهارت های بیشتری داشته باشید و فعالیت های داوطلبانه مانند فعالیت در انجمن های علمی ،خیریه و غیره داشته باشید نشان می دهید که چقدر فعال هستید و این فعالیت ها شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا افزایش خواهد داد.

به طور کلی برای دریافت بورسیه تحصیل در کانادا باید الزاما دانشجوی فعال،پر تلاش و شایسته ای باشید.

بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیل در کانادا

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد (مانند مدرک زبان،ریز نمرات و …) متقاضی باید مدارک تکمیلی دیگری را نیز ارائه بدهد:

مدارک شناسایی

داشتن مدارک شناسایی کامل یکی دیگر از شرایط اخذ ویزا تحصیلی میباشد.

پذیرش تحصیلی از مراکز معتبر

داشتن پذیرش تحصیلی یکی از شرایط مهم در اخذ بورسیه تحصیلی کانادا میباشد، افراد متقاضی باید انتخابی درست از رشته و دانشگاه یا کالجی که میخواهند در آن تحصیل کنند داشته باشند.

توجه داشته باشید که پس از فارق التحصیلی از دانشگاه اجازه کار در کانادا را داشته باشید(بعضی از مراکز آموزشی اجازه کار پس از فارق التحصیلی را نمیدهند پس در انتخاب مرکز آموزشی خود دقت لازم را داشته باشید) .

معادل سازی و ترجمه مدارک تحصیلی

معادل سازی مدارک تحصیلی یکی دیگر از شروط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا میباشد، توجه داشته باشید که معادل سازی مدارک تحصیلی خود را به شرکت های معتبر بسپارید.

شما میتوانید با هراگشت به صورت تلفنی و به صورت رایگان مشاوره در یافت کنید و یا با پرکردن فرم مشاوره منتظر تماس کارشناسان هراگشت باشید.

هراگشت می تواند شرایط شما را ارزیابی کند و تجربه ای موفق در دریافت بورسیه تحصیل مناسب در کانادا برای شما همراهان پدید آورد.

بورسیه تحصیل در کانادا

شرایط سنی اخذ بورسیه تحصیل در کانادا

برای مهاجرت به همراه گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا  محدودیت سنی وجود ندارد اما برای بیشتر شدن شانس ویزا شدن متقاضی باید شرایط سنی متقاضی برای ادامه تحصیل در کشور کانادا معقولانه باشد. 

مثلا اگر فرد در سن 25 سالگی مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرده باشد و در سن 40 سالگی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کند باید توجیه قانع کننده ای برای آفیسر سفارت کانادا داشته باشد.به عبارت دیگر باید این گپ تحصیلی را با مقاله،کار مرتبط و موارد مشابه پر کند.

بورسیه فول فاند کانادا چیست؟

فول فاند معمولا اصطلاحی از پوشش کامل هزینه های زندگی و تحصیلی دانشجو در کانادا است.

فول فاند اکثرا برای دوره ی مستر(ارشد) به بالا تعریف می شود و معنی نزدیکی به بورسیه تحصیل در کانادا دارد.

شرایط اخذ فول فاند رایگان برای مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس

دریافت فاند و بورسیه تحصیل کارشناسی در کانادا معمولا خیلی کمتر از مقاطع بالاتر اتفاق می افتد اما همچنان غیر ممکن نیست.

دریافت این کمک هزینه کاملا به سوابق تحصیلی فرد در دوره ی دبیرستان و همچنین نتایج آزمون های SAT یا ACT بستگی دارد.مدت زمان این کمک هزینه نیز ممکن است تمام چهار سال و یا فقط یک سال باشد.پیشنهاد می کنیم به دلیل حساس بودن گرفتن بورسیه تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا با مشاورین هراگشت در ارتباط باشید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنیم.

بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور:

قانون خاصی برای رتبه ی کنکور ایران در نظر گرفته نشده است اما به هر حال می توانید در رزومه خود به عنوان یک نقطه قوت به آن اشاره کنید و قطعا تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

به طور کلی دانش آموز باید خیلی خاص و قوی باشد تا بتواند بورسیه تحصیل در مقطع کارشناسی کشور کانادا از آن خود کند.

 

شرایط اخذ فول فاند رایگان برای مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

شرایط اخذ فول فاند برای مقطع کارشناسی ارشد کانادا

شرایط فاند و بورسیه تحصیل برای مقطع Master کانادا کاملا بسته به شرایط دانشگاه،استاد مربوطه و حتی گاها استان مقصد است.

برخی بورسیه های تحصیل در کانادا توسط دانشگاه ها اعلام می شوند که برای گرفتن آن ها باید شرایط مورد نیاز دانشگاه را برآورده کنید اما ممکن است فاندهای تحصیلی کانادا توسط استاد به دانشجویان داده شود.در این صورت متقاضی باید خیلی حرفه ای به مکاتبه با استاد مربوطه بپردازد.

معمولا هم اساتید و هم سازمان های بورسیه دهنده ی تحصیلی کانادا شرایط مشابهی از دانشجو می خواهند اما در جزئیات باید مستقیما از خودشان جزئیات گرفت.مثلا ممکن است استادی با معدل 15 مشکلی نداشته باشد و تجربه تحقیقاتی را مد نظر قرار دهد اما دانشگاه معدل زیر 16 را اصلا بررسی هم نکند.

این شرایط درمطالب بالاتر این مقاله گفته شده اما دوباره به طور مختصر به آنها اشاره می کنیم:

مدرک زبان:

معمولا برای اخذ بورسیه تحصیل در مقطع ارشد کانادا حداقل به نمره آیلتس 6.5 به بالا و یا مدارک معتبر معادل نیاز خواهد بود.از آنجایی که دریافت بورسیه تحصیلی کانادا رقابتی خواهد بود هر چه نمره زبان بیشتر باشد بهتر است.

نمرات بالا:

اصول تحصیل در دنیا بدین گونه است که در کارشناسی معمولا دانشجو به یادگیری مباحث تئوری می پردازد و کسی از او انتظار پژوهش های علی ندارد.بنابراین یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار می تواند معدل بالا باشد.

اما آیا این بدان معناست که دنیا برای معدل های متوسط و پایین به آخر رسیده است؟خیر،شما می توانید با کار کردن و ارتقای موارد دیگر رزومه خود مانند سوابق کاری،پژوهشی و نمره زبان این ضعف خود را پوشش بدهید.

مقاله (تاثیر مثبت):

همانطور که گفته شد از فارغ التحصیلان کارشناسی انتظار کار پژوهشی نمی رود اما باید بگوییم که تقریبا تعداد زیادی دانشجویان ایرانی که به دنبال بورسیه و فاند تحصیل در کانادا هستند برای افزایش شانس خود از این فاکتور مهم استفاده می کنند.

مکاتبه درست و رعایت اصول حرفه ای در جلسه مصاحبه:

ممکن است استاد مستقیما به اختصاص دادن فاند به دانشجو اشاره ای نکند که در این صورت باید به طور حرفه ای و صحیح از استاد سوال کرد که آیا بورسیه ای برای تحصیل در کانادا در نظر دارد یا خیر.

شرایط فول فاند مقطع دکتری در کانادا

برای اخذ بورسیه تحصیل در مقطع دکتری کانادا معدل آخرین مقطع تحصیلی یعنی دوره ارشد شما مهم است و دوره کارشناسی به اندازه ی ارشد تاثیر ندارد.مانند شرایط دوره مستر،دوره ی دکتری نیز شرایط مشابهی دارد و مدرک زبان،معدل خوب و معمولا تجربه کار تحقیقاتی نیاز است.(البته بدون مقاله هم مواردی بوده که دانشجوی ارشد بتواند برای دکتری در کانادا فاند بگیرد.)

شرایط بورسیه تحصیل برای کالج های کانادا

برای کالج های کانادا فول فاند وجود ندارد و می توانید به صورت تخفیف در شهریه از این کمک هزینه برخوردار شوید.

هزینه بورسیه تحصیل در کانادا چقدر است؟

جواب این سوال کاملا به این بستگی دارد که چه نوع بورسیه تحصیلی از کانادا دریافت خواهید کرد و همچنین دانشگاه مقصد،سطح زبان فعلی شما،دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اید نیز مهم است.

به طور مثال اگر زبان شما خوب نباشد هزینه های کلاس و خرید کتب انگلیسی و همچنین هزینه شرکت در آزمون های معتبر بین المللی را باید در نظر بگیرید.

بحث زبان را فاکتور بگیریم هزینه های دیگری از جمله آزاد کردن مدارک(اگر در دانشگاه روزانه درس خوانده اید)،فول فاند بودن یا نبودن بورسیه تحصیلی دانشگاه کانادایی مورد نظر،ترجمه مدارک،بلیط هواپیما و باقی موارد مشابه به هزینه مورد نیاز شما اضافه خواند شد.

نحوه اپلای برای گرفتن بورسیه تحصیل در کانادا

قدم اول برای اپلای پوزیشن های فاند دار کانادا،پیدا کردن آن هاست. شما می توانید برای پیدا کردن بورسیه تحصیلی کانادا از سایت ها مربوطه و یا شبکه های اجتماعی (به خصوص شبکه اجتماعی لینکدین) استفاده کنید.

بعد از پیدا کردن پوزیشن باید با دانشگاه و یا استاد مکاتبه کنید.مکاتبه امری بسیار حساس است و اگر حرفه ای باشد می تواند آینده شما را به طور کل تغییر دهد پس حتما از طریق مکاتبه کنندگان مجرب مانند هراگشت اقدام کنید.

نحوه مکاتبه و نامه نگاری برای اخذ بورسیه تحصیل در کانادا

اگر قصد دارید که خودتان مکاتبه کنید به نکات زیر توجه ویژه کنید:

  • لحن شما در ایمیل باید کاملا محترمانه و رسمی باشد.
  • نباید ایمیل خیلی طولانی شود در حد یک یا دو پاراگراف کافی است.رزومه خود را به هیچ عنوان کپی پیست نکنید و فقط به صورت فایل پی دی اف به ایمیل الحاق کنید.
  • سعی کنید در ایمیل خود به علایق مشترک خود با استاد در زمینه های تحقیقاتی اشاره کنید و خود را مشتاق برای پژوهش نشان دهید.
  • کاملا صادقانه ایمیل و رزومه خود را پر کنید.
  • به اساتید مختلف یک دانشکده همزمان ایمیل نزنید چرا که خیلی از این اساتید با هم ممکن است تعاملاتی داشته باشند و اگر نام شما در ایمیل هر دو استاد باشد ممکن است هر دوی آنها شما را نپذیرند.

دلیل ریجکتی بورسیه تحصیل در کانادا

در این قسمت در مورد این صحبت می کنیم که چرا استاد دارای فاند مارا نمی پذیرد؟ریجکتی بورسیه تحصیلی کانادا با ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا تفاوت دارد که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

اینکه استاد شمارا نمی پذیرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

1-رزومه ی ضعیف متقاضی:

اساتید همواره به دنبا لاین هستند که دانشجوی های توانا را برای پروژه های خود جذب کنند.اگر رزومه تان خوب نباشد می توانید برای اساتید دیگری تلاش کنید اما اگر هیچ استادی از کانادا به شما فاند نداد می توانید با مشاوره رایگان از هراگشت کشور مناسب تری با شرایط خودتان پیدا کنید. 

2- مکاتبه اشتباه :

ممکن است رزومه شما به نظر خودتا نضعیف بیاید اما در اصل مشکل از مکاتبه باشد.برای همین همیشه مطمئن باشید مکاتبه شما به صورت حرفه ای انجام می شود.

3- رقیب با شرایط بهتر:

گاهی پیش می آید که اساتید جواب مشخصی نمی دهند و قصد دارند شرایط تمامی متقاضیان را چک کنند.در این صورت کسی که شرایط و رزومه بهتری برای بورسیه و فاند تحصیل در کانادا را دارد انتخاب شده و بقیه ریجکت می شوند. 

بورسیه تحصیلی دانشگاه های کانادا

  • UBC International Leader for Tomorrow Award: بورسیه تحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا برای دانشجویان بین المللی که نیاز مالی خود را ثابت کنند و شرایط تحصیلی مد نظر دانشگاه را داشته باشند.
  • Western University International president’s Entrance Scholarship:برای سه نفر در سال در نظر گرفته می شود.مبلغ آن حدود 50 هزاردلار بوده و فضای آن رقابتی است.
  • فاند University of Waterloo :برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود.
  • اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه آلبرتا
  • اسکالرشیپ دانشگاه منیتوبا
  • اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه کوئست
  • اسکالر شیپ York University
بورسیه تحصیلی دانشگاه های کانادا

بورسیه غیر دولتی تحصیل در کانادا

تنها نهاد های دولتی برای دانشجویان فان ددر نظر نمی گیرند بلکه برخی موسسات و یا حتی خیریه ها گاهی برای دانشجویان کمک هزینه مالی در نظر می گیرند.با یک سرچ ساده در اینترنت و یا تماس با مشاورین هراگشت می توانید اطلاعات کامل در این زمینه را دریافت کنید.

لیست بهترین دانشگاه ها برای اخذ بورسیه تحصیل در کانادا

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه تبریتیش کلمبیا
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه ترنت
  • دانشگاه saskatchewan
  • دانشگاه دالهاوزی

مشاوره اخذ بورسیه تحصیل در کانادا

بسیاری از افراد به دلیل حساسیت بالای پروسه اخذ بورسیه تحصیلی کانادا ترجیح می دهند با مشاورین امور مهاجرتی کانادا صحبت کرده و از آنها راهنمایی بگیرند.اغلب این افراد در هراگشت کل فرآیند را به ما می سپارند و با خیال راحت به انتظار نتیجه دریافت بورسیه کانادا می نشینند.البته قبل از آن شرایط اخذ بورسیه تحصیل در کانادا برای اشخاص مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سوالات متداول شما درباره بورسیه تحصیلی کانادا

دانشجویان متقاضی باید برای به دست آوردن فول فاند در مقطع کارشناسی موارد و شرایطی که در این بخش اشاره می شود را فراهم کنند:
مدرک دیپلم
حداقل نمره ۶.۵ در آزمون آیلتس
معدل بالای ۱۶ (البته می تواند با معدل پایین تر نیز تحت شرایط خاص اقدام کرد)
توصیه نامه از اساتید و انگیزه نامه ی قوی نیز می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند.

بله شانس علاقه مندان به مهاجرت و بورسیه تحصیلی کانادا با داشتن مدارک زبان و معدل بالای مدارک تحصیلی بیشتر است .

قبل از این که به شرح شرایط مورد نیاز برای به دست آوردن بورسیه تحصیلی کانادا بپردازیم، باید توضیح دهیم که اولا، به دست آوردن بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار دشوارتر از مقاطع تحصیلی بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکترا است. و دوما، در این مقطع، معمولا دانشجویانی که دارای دستاوردهای علمی ارزشمند و بالایی هستند، شامل تخفیف هایی هم می شوند. سایر شرایط مورد نیاز برای به دست آوردن بورسیه تحصیلی در مقاطع دانشگاهی و تحصیلی دیگر نیز شامل موارد زیر می شود:
دانشجویان متقاضی بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی معمولا باید ۸۵ تا ۹۰ درصد از نمرات در هر ترم را به دست آورده باشند.
اما به طور کلی، در صورتی که در یکی از دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل باشید و نمرات بالایی کسب کرده باشید، می توانید شامل تخفیف هایی در شهریه خود باشید.
شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد
به دست آوردن بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هم چندان ساده نیست و باید شرایط تحصیلی و آکادمیک بسیار خوبی داشته باشید، تا واجد شرایط در نظر گرفته شوید.
نمرات بالا، سابقه ی تحقیقاتی مناسب، ارائه مقالات و پژوهش های بین المللی در مجله های معتبر علمی، نمره ی زبان بالا و بسیاری از شرایط دیگر، تعیین می کنند که آیا شما شخص مناسبی برای استفاده از بورس یا کمک هزینه تحصیلی هستید یا خیر.
بورسیه های مقطع کارشناسی ارشد اغلب به صورت تحقیقاتی به دانشجویان ارائه می شوند و دانشجو در ازای انجام یک سری از فعالیت های پژوهشی مبلغی دریافت می کند.
شرایط اخذ بورسیه تحصیلی دکترا
بسیاری از بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا به صورت دستیار آموزشی و پژوهشی به افراد تعلق می گیرند.
در واقع، می توان گفت که به ازای کاری که افراد به عنوان دستیار در امور آموزشی یا تحقیقاتی انجام می دهند، حقوقی به آن ها تعلق می گیرد.
بدین ترتیب، دانشجو می تواند به انتخاب خود و در ازای مبلغی که از دانشگاه دریافت می کند، در تدریس یا پژوهش به اساتید خود کمک برساند.

بورسیه تحصیلی کانادا
آنچه در این مقاله میخوانیم
درخواست مشاوره رایگان

0 پاسخ

فارسی
انگلیسی
روسی